Castell de Sant Elm

Antiga torre d'hospital i defensa del segle XIV, el Castell de Sant Elm consta d'un edifici de 700 m 2 i té una superfície forestal que l'envolta de 38.000 m 2 .

*Data d'adquisició: 13 de febrer de 1995.

El Castell està situat a Sant Elm, municipi d'Andratx. És un bé protegit com a Bé d'Interès Cultural amb categoria de Monument des del 5 de maig de 1949 i està catalogat per l'Ajuntament d'Andratx amb nivell de protecció integral.

Al llarg del temps ha tingut diversos propietaris i en el moment de la seva adquisició per part de la Fundació es trobava en un estat ruïnós i necessitava una protecció urgent. Es va procedir a la seva rehabilitació que va durar fins a l'any 2005 quan es va inaugurar.

L'edifici es distribueix en:

*Torre de defensa, que consta de planta baixa, primer pis i terrassa oberta on roman un canó d'artilleria.

*Capella, coronada amb sortida de volta i altar.

*Saló, menjador amb capacitat per a 12 persones.

*Zones de pas.

*5 dormitoris amb banys privats i armaris encastats.

Una de les habitacions i zones nobles estan habilitades per a persones amb discapacitat.

L'any 2014 es va inaugurar el Centre d'Interpretació de les Torres de Defensa de Mallorca, situat a les 2 plantes de la torre.

Consisteix en una explicació de la història i la importància de les torres de defensa a la nostra illa al llarg dels segles.

També podem trobar una sèrie d'objectes característics utilitzats pels torres.

Uns quants tocs històrics

1279/80 Un veí d'Andratx, Bernat Basset, cedí part del seu rafal de la Palomera al rei Jaume II perquè hi construís un hospital amb oratori destinat a refugi de mariners i pescadors obligats a fer quarantena.

1302 Davant els atacs i saquejos que va patir l'edifici, el rei va construir una torre de vigilància i defensa per protegir la costa i els hostes.

1342 El rei Jaume II ordena que s'acabessin urgentment les obres i que es paguessin els deutes per aquest concepte.

1392 Continuen els atacs, saquejos i profanació dels pirates sarraïns; el bisbe va acudir als feligresos per demanar almoina per unir l'oratori, la torre i l'hospital, i es va crear el claustre. Va deixar de complir la funció d'hospital, l'oratori va quedar sota l'autoritat eclesiàstica i la torre sota l'autoritat d'un "Baile" que va ser elegit "sort-i-sac" d'entre els prohoms d'Andratx La seva obligació era pagar sou i manutenció. a dos guàrdies.

1597 Segons un inventari d'armes a la torre hi havia una peça d'artilleria de 17/18 quintars (697/747 kg.), 5 lliures de pólvora i diverses boles de canó.

1812 La figura del Baile va desaparèixer i l'exèrcit es va fer càrrec de la torre.

1868 Es va presentar una demanda entre l'Ajuntament d'Andratx i la Diòcesi per disputar la propietat de l'edifici.

1886 L'ajuntament improvisa un decret d'alcalde, adjudica la propietat i la ven a l'arxiduc Lluís Salvador d'Àustria.

1922 Va passar als hereus de l'Arxiduc que van vendre la propietat i des de llavors s'ha comprat i venut diverses vegades.

1949 El Castell de Sant Elm va ser declarat Bé d'Interès Cultural com a Monument Històric.

2005 La rehabilitació va ser llarga i costosa, finalment la Fundació Illes Balears va presentar el conjunt històric totalment rehabilitat i el va posar a disposició de les persones i institucions per a la difusió de la història i la cultura de Mallorca.

1995 El seu estat es troba en ruïnes i requeria una protecció urgent, la Fundació Illes Balears compra el Castell de Sant Elm a una entitat immobiliària amb seu a Madrid i comença la neteja de la zona forestal i la rehabilitació del monument.

Rehabilitació

Castell de Sant Elm

*Data d'adquisició: 13 de febrer de 1995.

L'edifici es distribueix en:

*Capella, coronada amb sortida de volta i altar.

*Saló, menjador amb capacitat per a 12 persones.

*Zones de pas.

*5 dormitoris amb banys privats i armaris encastats.

També podem trobar una sèrie d'objectes característics utilitzats pels torres.

Uns quants tocs històrics

Rehabilitació