Es Fortí

És Forti

Antiga fortalesa militar, situada a la desembocadura de Cala Llonga, Santanyí, actualment reconvertida en mirador de la zona.

Va ser declarat Bé d'Interès Cultural el 5 de maig de 1949 amb la categoria de Monument.

*Data d'adquisició: 2 de juny de 1992.

El Fortí és una fortificació militar que servia d'allotjament a les tropes que vigilaven la zona marítima del sud/est de Mallorca.

Va ser construït l'any 1730 per l'enginyer D. José Muñoz, constituïa una guarnició amb 4 canons, un cos de guàrdia per a 19 homes i 3 cases de guàrdia. Reconstruït posteriorment, l'any 1793, després d'haver patit greus danys com a conseqüència d'un terratrèmol submarí mortal que va penetrar mitja llegua a la zona de Santanyí; això revela la seva importància estratègica.

Es tracta d'una fortalesa quadrangular amb una amplada de 26 metres, que destaca per les espitlleres situades a la zona mirant al mar, sent una de les poques obres militars d'aquest tipus a l'illa de Mallorca. La fàbrica és de maçoneria, tot i que en algunes zones apareix el carreu de pedra de Santanyí. La porta d'accés està flanquejada per una matacá restaurada.

Va ser l'any 1878 quan va ser subhastat per l'exèrcit i va passar a ser propietat privada.

Aleshores ja no tenia cap interès com a fortalesa militar i quan es va plantejar la urbanització de Cala d'Or, per la seva qualificació BIC, no va permetre ubicar-hi cap tipus d'explotació i es va deixar en decadència fins a va quedar en quasi total ruïna.

La Fundació Illes Balears el va comprar gràcies a l'impuls de les entitats de la zona. Després d'un estudi exhaustiu de la seva història, es va redactar un projecte de recuperació que va culminar l'any 1995.

Un cop recuperat, es va obrir al públic i es va posar a disposició de les entitats de la zona.

S'hi fan exposicions, concerts d'estiu i moltes altres activitats socials i culturals. Continua oberta al públic de forma gratuïta durant tot l'any.

Rehabilitació